Home

Locomotievenfoto´s en modelbouwalbums.

Links naar onze zusterverenigingen.

Route naar de Storpolder en kontakt.

Geluiden van stoomlocomotieven.

Het Album van de bouw van een 5" BR 64 locomotief.

Een model van de Baureihe 64


Deze serie 64 was een van de eenheidslocomotieven, ontworpen omstreeks 1926 en voor het eerst in dienst genomen in 1928. De bijnaam onder het personeel werd Bubikopf.
Ze zijn de tenderuitvoering van de serie 24 en vele onderdelen zijn dan ook hetzelfde. Het was een locomotief met asindeling 1C1, de drijfwielen hadden een diameter van 1500 millimeter en de loopwielen een diameter van 850 mm. De totale lengte over de buffers was 12,4 meter, de maximale snelheid is 90 km/uur. De ketel had een verwarmd oppervlak van 140 m2 en een druk van 14 bar. De twee cilinders hadden een diameter van 500 mm. en een slag van 660 mm. Het gewicht van de locomotief was 75 ton en het vermogen 950 Pk.

Het model wordt gebouwd op schaal 1 op 11; de lengte wordt 1138 mm. en het gewicht (geschat) ongeveer 80 kg.
De eerste voorbereidingen zijn getroffen met de aankoop van een draaibank in juni 2007.
De as-voedings pomp hebben we als eerste erop gemaakt.

Tegelijkertijd is ook het barframe uit een strip van 80*6 gefreesd. Gereed in september 2009.

De wielen zijn gedraaid uit massief waarna de spaken erin zijn gefreesd. Juli 2010.

De lagers worden m.b.v. een cnc freesbank uit brons gefreesd. De asgaten netjes H7 geruimd. Juli 2010

Daarna een werkje wat veel tijd koste: de alternatieve bladvering. Stripjes van 10*1 verenstaal-pakketjes maken. Augustus 2011.

Voorste ponytruck, alsmede de loopwielen. Deze zijn ook uit massief gedraaid en gefreesd. Januari 2012.

Achterste ponytruck. Mei 2012.

Subframes en de lagerstoelen van de scharen. Hierbij moesten de nodige soldeerwerkzaamheden onder de knie gekregen worden. Gereed in september 2012.

 

De cilinders zijn uit een 2-tal flinke moppen gietijzer gefreesd.


De gaten die circulair gefreesd zijn, zijn na alle bewerkingen gehoond, om ze zuiver rond te krijgen.

Enkele honderdste waren maar nodig om alle kanten schoon en op maat te krijgen.

Ondertussen de nodige draaiwerkzaamheden uitgevoerd. Alleen alles nog monteren.

Het resultaat na montage.....

De buffers, cilinderkranen, trekhaak, ganghandel en remmen in april 2014.

De ketel is opgebouwd uit 3MM koperplaat. Door middel van houten mallen zijn de frontplaten geklopt.
Na montage met koperen schroefjes is de ketel met zilver gesoldeerd.
De ketel is gekeurd door deze met 12 bar af te persen. Hierna kon het ketel nummer worden ingeslagen

Wordt vervolgd....